Singapore Airlines - Från Europa till världen!

Singapore Airlines - 4 klasser, 5th freedom och fantastisk service!

Singapore Airlines är ett av de bästa flygbolagen jag har provat att flyga med, alla kategorier! Flygbolaget erbjuder fantastisk service, en grym helhetsupplevelse från A till Ö, ett stort utbud av olika flygplanstyper och olika utseende i sina kabinklasser (något som jag lägger högt på listan) samt ett stort antal rutter till olika destinationer i hela världen.


Det går att höra på namnet var Singapore Airlines har sina hemmabas, nämligen Singapore. Ändå går det att flyga med Singapore Airlines till ett stort antal destinationer i hela världen. Dels tack vare de många rutterna flygbolaget trafikerar till och från Europa, men även tack vare ett fenomen som kallas Fifth Freedom Flight. Det innebär att när ett flygplan anländer till en destination, fortsätter flygplanet till en tredje destination istället för att flyga tillbaka till sin ursprungsdestination/hemmabas. Detta gör att det finns ytterligare möjligheter för oss som gillar bonusresor och att prova olika flygplanstyper, att hitta ytterligare rutter att välja på, och framförallt, få prova en annan flygplanstyp och / eller kabin än vad vi är vana vid i Europa.


Ett exempel på en Fifth Freedomflygning med Singapore Airlines är den mellan Frankfurt och New York som trafikeras med en Airbus A380. Singapore Airlines erbjuder totalt fyra olika kabinklasser i sin flygplansflotta och de är ett av få flygbolag som även har en First Classkabin i ett par av sina flygplansmodeller.

Flygplatsupplevelsen


Vi tar det steg för steg - Utresa

På Singapore Changi, Singapore Airlines hemmabas, är det väldigt enkelt att checka in när man kommer till terminalen. Flygplatsens incheckningsdiskar är indelade efter vilken kabinklass du flyger i, så håll utkik ovan entrén!


Åker du i Business eller First Class, kan det kännas nästan lite ensamt vid incheckningen, då det såklart är färre passagerare som åker i dessa kabinklasserna. Håll utkik efter just din incheckningsdisk!


Changis flygplats är vida känd i världen för dess arkitektur och upplevelser enbart på flygplatsen! Det finns inomhusvattenfall i en av terminalerna och till och med en utomhuspool (kostar 17 singaporedollar) att använda! Riktigt grymt för planespotting samtidigt som man avverkar lite tid mellan flygningarna!


Men framförallt, en sak som verkligen ska lyftas fram, är de många olika flygplatslounger som finns på flygplatsen. Och beroende på vilken kabinklass du åker, vilket flygbolag samt eventuell statusnivå inom Star Alliance, har du tillgång till olika lounger.

The Private Room - First Class Dining

Välkommen till The Private Room!

Som jag skrivit tidigare är Singapore Airlines kvalité rakt igenom. Och i The Private Room, är upplevelsen inget undantag. The Private Room klassas som en av de allra bästa flygplatsloungerna i världen, och i flera forum, till och med den bästa som kan upplevas.


The Private Room är exklusivt för de passagerare som avreser ifrån Singapore Changi i First Class med Singapore Airlines och bjuder resenären på en upplevelse utöver det vanliga!


Det viktiga att komma ihåg när man checkar in med Singapore First Class, är guldbiljetten till The Private Room. Det är med den biljetten man kommer in i loungen, det räcker alltså inte enbart med ett boardingkort!


Ett bra tips är också att komma i tid till flygplatsen för att verkligen hinna njuta av The Private Room.


Inne i loungen erbjuds förutom exklusiva champagner och andra drycker, en A La Carté meny där man kan beställa både förrätt, huvudrätt samt efterätt. Och är man fortfarande hungrig efter dessa tre rätter, finns det en buffédel att äta ifrån om man så önskar!


Något som skiljer Singapore Changi ifrån många andra flygplatser, är att säkerhetskontrollen ligger i anslutning till respektive gate, och inte direkt efter incheckningsdisken. Därför kan det vara bra att ha lite extra koll på tiden, då du måste gå igenom en säkerhetskontroll som ligger mellan loungen och gaten du flyger ifrån.

Välkommen till bords där det är Du som är gäst som står i fokus! Det är ganska lätt att glömma bort att man är på en flygplats vid ett besök i The Private Room!

Silverkris, First Class eller Business?

Loungen - lyxstarten på din långa resa!

Om man reser till Singapore i First Class med Singapore Airlines, eller reser ifrån Singapore med ett Star Alliancebolag i First Class, får man tillgång till Singapore Silverkris First Class Lounge. Denna loungen har en väldigt hög kvalité både på mat, dryck och service, men är inte i riktigt samma klass som The Private Room. Med det sagt, är den långt ifrån dålig.


Reser man på en biljett i Businessclass, har man tillgång till Singapore Silverkris Business Lounge. Verkar det svårt att hålla reda på? Ingen fara, personalen vid gaten pratar bra engelska, så det är bara att fråga till vilken lounge du ska gå!


I loungerna finns det en stor buffé med mat där man kan välja på diverse maträtter både kalla och varma. Typen av mat brukar variera och flera gånger har jag varit med om att västerländsk mat blandas med olika asiatiska rätter. En sak är iallafall säker, man behöver inte gå hungrig ifrån loungen!

En sak som jag ofta tittar noga på när jag reser är hur loungen är uppbyggd kring baren och utbudet på dryck. Inte främst på grund av att jag dricker särskilt mycket alkohol när jag reser, eller i princip ingen alls. Däremot anser jag att just utbudet på dryck, och hur baren sköts tillsammans med påfyllnad av drycker, talar för hur loungen mår i övrigt, vilken koll personalen har samt vilken standard som råder även på maten. Därför blir jag extra glad när jag ser en ren bardisk, påfylld kyl samt citron- och limevatten som aldrig är nedanför hälften!


Jag ska dock erkänna att jag är något av en gottegris och uppskattar verkligen ett välfyllt dessertskåp / dessertbord. En sak som jag dock tycker är viktigt, även om allting är gratis och man kan ta flera gånger, är att man enbart bör ta så mycket man som man äter, och inte lämna halva tallriken enbart för att man kan. Även om man anser sig ha betalat för tillträdet till loungen genom sin flygbiljett, kan man iallafall försöka tänka på hur man för sig i loungen, både gentemot personalen och andra resenärer! :-)

Flygplanen

Boeing eller Airbus?

Singapore Airlines har en bred flygplansflotta och det är Boeingoch Airbus som gäller. Från Boeing är det modellerna 777 och 787 Dreamliner som gäller. Om du flyger med en Airbus, är det antingen A330, A350 eller A380. Eftersom flygplansmodellerna varierar, gör även kabinkonfigurationen det. I vissa flygplansmodeller, Boeing 777-300ER och Airbus A380, finns det en First Classkabin. Utseende på kabinen samt antalet platser i First Class varierar beroende på flygplansmodell och kabinversion. I en Boeing 777-300ER finns 4 platser i First Class och i en Airbus A380 finns mellan 6 och 12 platser beroende på vilken version av kabinen du får åka i.


Inom Singapore Airlines finns det också ett antal flygplan som har en såkallad regional businesskabin. Det innebär att sätena är något trängre då flygplanen används på kortare distanser i Asien, som t.ex. mellan Bangkok och Singapore.


På längre flygningar, till t.ex. Europa och USA, ser businesskabinen något annorlunda ut, bl.a. med bredare säten. Men även här varierar kabinens utseende på beroende på flygplansmodell, och i vilken kabinklass du flyger.


Det är därför ett bra tips att du i samband med bokningen kontrollerar vilken flygplanstyp du ska flyga, vilken modell och vilken version av kabinen flygplanet har. Detta kan man göra på flera olika sätt, alltifrån att använda olika hemsidor, flygforum och Flightradar24 för att se vilka flygplan som trafikerar aktuell rutt, till att maila Singapore Airlines själva och fråga; vilken typ av kabinklass som trafikerar den aktuella sträckan du har valt.

Ombordupplevelsen

Flera alternativ, många kabinprodukter!

Som jag tidigare skrivit finns det ett antal olika flygplanstyper att välja mellan och med detta, flera olika kabinklasser och utseenden på kabinerna. Jag har tyvärr inte ännu provat alla olika konfigurationer hittills, men några är avklarade! Här följer några exempel på hur reseupplevelsen kan vara ombord på Singapore Airlines i bl.a. Business Class och First Class.

Service av världsklass

En av mina bestående upplevelser av Singapore Airlines är nivån av service de levererar. Kvalitén på deras mjuka och hårda produkter är väldigt hög. Med mjuka nivåer menas t.ex. bemötande och hur de får resenären att känna sig ombord. Hårda produkter är t.ex. ditt säte, maten och kvalitén TV-skärmen.


Flera av mina följare som har åkt i Singapore Airlines vittnar om samma sak och flera av de jag har hjälpt att boka bonusresor, säger att även nästa resa skall ske med Singapore Airlines.


Mängden service ombord på Singapore håller en hög nivå, även om man åker med de billigare kabinklasserna. T.ex. den klassiska Singapore Sling serveras gratis i samtliga kabinklasser. Gratis drinkar tillhör inte vanligheterna bland flygbolag!

Sätet ombord

Utseendet hos Singapore Airlines Business Class varierar, som jag tidigare skrivit, beroende på flygplansmodell och version av kabinen. När jag flög i Singapore Airlines 787-10 regional businessclass, var sätena något smalare än vad de är på t.ex. Airbus A380 Business Class. Upplevelsen var ändå riktigt bra och jag gillade sätet skarpt!


Sätena i business class går att fälla så att det bildar en säng. I businessclass fälls sätet antingen bakåt som på 787-10 Dreamliner, eller helt framåt som på vissa kabinversioner av Airbus A380.


Om du flyger i First Class med en Airbus A380 i den nya kabinversionen, är din stol och din säng åtskilda ifrån varandra. Sängen fälls ned ifrån väggen istället för att din stol bäddas vilket gör att du kan gå rakt i från stolen, till sängen.


I First Class med en Boeing 777-300ER har flygplanet totalt fyra säten i First Class och då bäddar kabinpersonalen antinget ditt säte till en säng, om kabinen är full, eller om utrymmte finns, bäddar de sätet bredvid till en väldigt skön säng!

Ombordkit

Likväl som på många andra flygbolag, har även Singapore Airlines ett urval av produkter man kan få ombord, beroende på vilken kabinklass man reser i. Det som dock skiljer mot andra flygbolag, är att i de Businesskabiner jag har flugit, Airbus A380 och 787-10, får inte passagerarna ett eget kit, som på t.ex. SAS eller Lufthansa. I Business får man därför nöja sig med att rakhyvlar, tandborste, hudkräm och andra bekvämligheter, finns på toaletten om man behöver dessa.


Jag som älskar småprylar och giveaways ombord på flygplan och i lounger tycker såklart detta är lite synd, då jag faktiskt samlar på väskor och annat ifrån olika premiumkabiner!


I First Classkabinen är det dock annorlunda och där ingår bl.a. olika amenitykits, alltså väskor eller små portmonnäer med bl.a. tandborste, olika krämer, hörlurar och andra små tillbehör som kan behövas under flygningen. Det som också är extra kul med Singapore Airlines First Class, är att det ingår en pyjamas (precis som på Lufthansa), och även hos Singapore Airlines får man behålla pyjamasen och ta med sig hem efter flygningen!

Maten - en gastronomisk upplevelse

Jag har alltid längtat efter att få använda ordet gastronomisk för att beskriva flygplansmat. Och hos Singapore Airlines kan man verkligen använda det ordet för att beskriva maten! Den håller väldigt hög kvalité och trots att den serveras ombord ett flygplan, anser jag att det knappt går att känna skillnad mot en riktig restaurang, särskilt om man sitter i Singapore Airlines First Class!


Likt det skiljer mellan kabinklasser och flygplansmodeller, skiljer maten även mellan kabinklasserna. Om man åker i Regional Business Class med Singapore Airlines, är maten enligt en förbestämd meny som man inte kan påverka själ.v. Däremot om man åker längre sträckor, eller i First Class, kan man boka sin egna mat med något som heter Book The Cook. Med Book The Cook kan man förbeställa maten man önskar äta ombord, på Singapore Airlines hemsida och välja mat ifrån en meny med ett antal olika rätter. Maten serveras sedan till din plats under flygningen, vid den ordinarie serveringen! En av signaturrätterna är såklart hummer och denna kan jag verkligen rekommendera! Men en riktig köttbit när man åker i First Class ska inte heller underskattas!

Vid längre flygningar, som t.ex. ifrån Singapore till Europa sker två serveringar av mat på de allra flesta flygningarna. Menyn anpassas såklart efter tiden på dygnet och olika rätter finns därför att välja på.


Och är du lika svag för efterrätter som jag är, då är Singapore Airlines efterrätter en riktig vinnare! Till maten serveras ofta champagne och viner av hög kvalité. Om du sitter i First Class, kommer du att serveras väldigt fin champagne! Eller vad sägs om Dom Pérignon eller Krug?

Ut i världen med Singapore Airlines

Singapore Airlines har ett stort antal flygningar, bokstavligt talat över hela världen, och på grund av dess geografiska läge i Sydostasien, finns det flera möjligheter att boka både roliga, och upplevelserika bonusresor. Högst upp här på sidan, kan du läsa om så kallade Fifth Freedom resor, med mest fokus på resor västerut sett ifrån oss i Europa. Jag ska nu berätta om en annan typ av bonusresebokning, något du kanske känner igen om du är påläst kring bonusresor och reglerna kring detta.


Eftersom Singapore har ett geografiskt bra läge för resor till bl.a. Maldiverna, Asien och Australien / Nya Zeeland, kan jag rekommendera Singapore Airlines av ytterligare en anledning. Och det är möjligheten att boka en bonusresa och samtidigt utnyttja en av reglerna för bonusresebokning, nämligen den med ett uppehåll på max 24 timmar på varje stop på resan, som inte är slutdestinationen. Eftersom möjligheten att åka ifrån Europa till stora delar av Asien och Oceanien, via Singapore, kan man vid bokningen passa på att göra ett uppehåll i Singapore både på ut- och hemresan. Uppehållet får max vara 24 timmar och beroende på vart du avser att resa, kan man klippa och klistra lite i sitt resemönster för att få till ett så långt uppehåll som möjligt.


Ett bra tips är också att komma ihåg att Singapore Airlines trafikerar många destinationer inom Europa, varpå det kan finnas möjligheter att åka via flera olika städer i Europa för att få till ett så långt uppehåll som möjligt i Singapore. Och ska man resa till t.ex. Australien eller Nya Zeeland, kan det vara extra skönt med ett 23-timmars uppehåll på halva vägen, för att flygresan inte ska kännas lika jobbig.

Singapore bjuder på fantastiska upplevelser och planerar man väl, hinner man upptäcka mycket! När jag var i Singapore i oktober 2019, kom jag till Singapore på lördag kväll vid 23:00 och flög tillbaka till Europa 36 timmar senare, måndag morgon klockan 09:00. Just på denna resan var Singapore min slutdestination varpå jag tilläts ha längre än 24 timmar på plats under min bonusresa. Men samtidigt sov jag två nätter och hade bara söndagen på mig att hitta på saker, så det kändes i princip som att bara ha 24 timmar på plats. Trots den korta tiden lyckades jag hinna med ett träningspass på hotellet, en frukost vid havet, 3,1 mils promenad?!, sightseeing, lunch, Hendersen Waves, och en kvällspromenad med shopping på Orchard Road. Så planera väl, så hinner ni mycket, om ni dessutom har två dagars uppehåll i Singapore, en dag på utresan och en dag på hemresan!

Boka bonusresa med Singapore Airlines

Hur bokar jag en bonusresa med Singapore Airlines, och vad ska jag tänka på?

Att boka en resa med Singapore Airlines sker på ungefär samma sätt som med Lufthansa, eftersom båda bolagen har flygplan med First Classkabiner och därför, beroende på vilken typ av biljett man vill boka, sker bokningen på lite olika sätt.


Det allra enklaste om man vill resa i Economy eller i Businessclass, är att man söker fram en bonusresa i bokningsverktyget för Star Alliance bonusresor på sas.se. På detta sättet är det väldigt enkelt att boka resor och man kan få en enkel överskådlighet kring vilka bonusresor som finns tillgängliga på vissa datum, vilka flygplanstyper som trafikerar en viss sträcka, och vilka flygplatser man kan besöka.


Om man har tjänat in en halvaprisetvoucher (2-4-1 voucher) med Amex Premium eller Amex Elite, kan man ringa till SAS bokningstjänst i Tallinn för att genomföra en bonusresebokning. Och det är också hos SAS i Tallinn som man bokar biljetter i First Class. Möjligheten att själv söka fram bonusresor i First Class med Singapore Airlines online är relativt begränsad. De flesta biljetter syns helt enkelt inte, varken hos SAS bokningstjänst för bonusresor eller på flera andra tredjepartssidor. Däremot kan medarbetarna på SAS i Tallinn söka fram lediga platser.


En sak som skiljer ifrån bonusresebokning med Lufthansa First Class är tillgången på bonusresor och när bonusplatserna släpps tillgängliga för bokning. Resorna i First Class med Lufthansa släpps tidigast två veckor innan avresa till SAS Eurobonusmedlemmar, medan med Singapore Airlines kan man hitta resor i First Class upp till nästan ett år i förväg. Därför kan det ge bra utdelning att vara tidigt ute i sin bonusresebokning! Jag har vid flera tillfällen lyckats hitta First Classbiljetter med Singapore Airlines både långt i förväg, och nära inpå resan, så håll utkik och ge inte upp i letandet!


Lycka till med era bokningar och hoppas att Singapore Airlines kan ge Er en fantastisk reseupplevelse!